Kafejeto Palarnia

0

Czy kawa wypłukuje magnez? Obalamy mity!

30 czerwca, 2024
Kawowa wiedza
Przepis
Czy kawa wypłukuje magnez? Wokół tej teorii panuje wiele kontrowersji. Niejednokrotnie słyszymy zdania w stylu: „Nie piję kawy, bo ona wypłukuje magnez”, „Drga mi powieka po kawie, to pewnie niedobór magnezu”. Jedni twierdzą, że wypłukuje, inni, że nie, ale pojawiają się też zdania, że kawa pomaga przyswajać ten pierwiastek.
gorąca kawa w filiżance

Co zatem jest w końcu prawdą? Czy spożywanie kawy ma jakikolwiek wpływ na ostateczne stężenie magnezu w organizmie? A może ma to jakieś znaczenie w przypadku nadmiernego picia kawy? Z faktami i mitami na temat kofeiny i jej wpływu na zawartość magnezu w organizmie rozprawimy się w tym artykule.

Kilka słów o magnezie

Skurcze mięśni, drganie powiek, ból głowy czy uczucie zmęczenia – to objawy niedoboru magnezu. Pierwiastek ten pełni bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Ma bowiem wpływ na budowanie kości, a przewlekły niedobór podwyższa ryzyko chorób serca czy cukrzycy typu 2. Objawy jego niedoboru są łatwe do pomylenia z innymi chorobami, a na dodatek trudne do zdiagnozowania, ponieważ tylko 1% magnezu w organizmie znajduje się w płynie pozakomórkowym, m.in. we krwi.

Najlepszym sposobem na utrzymywanie prawidłowego poziomu magnezu w organizmie jest zdrowa, zbilansowana dieta bogata w warzywa strączkowe, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste. O czym warto wiedzieć, dopóki nie włącza się suplementacji, przedawkowanie magnezu z pożywienia jest praktycznie niemożliwe. W związku z tym nie trzeba się ograniczać z ilością zdrowych jego źródeł. Innymi zasadami, które warto zastosować dla utrzymywania odpowiedniego poziomu tego pierwiastka są: unikanie nadmiernego stresu oraz nadużywania alkoholu. Dlaczego wśród sposobów przeciwdziałania niedoborom magnezu nie wymieniono ograniczenia spożycia kawy?

czarna kawa w białym kubku

Kawa a magnez

Istnieje wiele mitów dotyczących kawy i magnezu, jak więc stwierdzić, które są prawdziwe?

Z istniejących badań wynika, że jedna filiżanka czarnej kawy (250 ml) zawiera około 7 mg magnezu i około 100 mg kofeiny, natomiat podwójne espresso zawiera aż 24 mg magnezu i około 65 mg kofeiny. Wypicie 300 mg kofeiny, co odpowiada czterem espresso lub trzem filiżankom kawy, powoduje utratę około 4 mg magnezu.

Wykonajmy więc prostą kalkulację. Wypijając trzy filiżanki kawy czarnej dziennie dostarczymy organizmowi 21 mg magnezu, a czterech espresso – 96 mg magnezu. Zakładając nawet minimalne wchłanianie magnezu na poziomie 30%, kalkulacja magnezu przy spożyciu takiej ilości kawy wciąż pozostaje na plusie (+3 mg w przypadku kawy czarnej i +25mg w przypadku espresso). Dla przeciętnej osoby stanowi to od 1 do 5% dziennego zapotrzebowania.

Co zatem z działaniem moczopędnym kawy? Czy to powoduje większe straty magnezu w organizmie? Otóż nie. Ze względu na to, że magnez jest reabsorbowany w kanalikach nerkowych, jego wydalanie z moczem jest minimalne. Działanie moczopędne kawy nie wpływa więc w sposób istotny na zawartość magnezu w organizmie.

Spróbuj naszych kaw

Skąd uczucie kołatania w sercu, drgające powieki?

Skoro to nie brak magnezu to skąd wspomniane uczucie drgania powieki czy kołatania w sercu? Najczęściej winna jest kofeina. To ona pobudza układ nerwowy, może zatem powodować kołatanie serca i mimowolne skurcze mięśni, np. powiek. Oprócz wpływu na układ nerwowy, kofeina pobudza nadnercza do produkcji adrenaliny, która zwiększa częstość akcji serca i może wywołać uczucie kołatania w sercu.

Dodatkowo, kofeina jest często spożywana z uwagi na brak snu czy przemęczenie, a te czynniki nawet bez spożycia kawy mogą powodować drganie powiek czy kołatanie.

kawa w białej filiżance

Czy kawa może zaszkodzić?

Z przeanalizowanych danych jasno wynika, że kawa może być częścią zdrowej diety i nie stanowi zagrożenia dla poziomu magnezu w organizmie. A czy istnieje jakieś inne zagrożenie? Tak jak we wszystkim, ważny jest umiar. Rozsądne spożycie kawy przez zdrową osobę nie powinno przynosić żadnych negatywnych skutków. Nie dotyczy to z pewnością osób cierpiących na przewlekłe choroby czy kobiet w ciąży.

Dla nich każda ilość kawy może być zbyt duża i jej spożywanie zawsze powinno być skonsultowane z lekarzem.

Co dobrego daje picie kawy?

A jakie są korzyści z picia kawy? Wiele osób pije ten napój dla samego rytuału porannego picia kawy. Ma ona jednak szereg pozytywnych skutków zdrowotnych poza oczywistymi jak poprawa samopoczucia i wzrost energii. Kawa wysokiej jakości, taka jak Brazylia Monte Carmelo, zawiera dużo antyoksydantów, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami, co może zmniejszać ryzyko chorób serca i neurologicznych. Kofeina zawarta w kawie pomaga się skupić, dlatego tak często jest spożywana rano, kiedy po wybudzeniu o koncentrację bywa ciężko.

Kawa czarna może być też świetnym środkiem do celu jakim jest utrata tkanki tłuszczowej,ze względu na brak kalorii i redukcję uczucia głodu. W wersji “kuloodpornej”, może być także świetnym dodatkiem w diecie ketogenicznej. Wspominając wcześniej o umiarkowanym spożyciu kawy warto określić jakie spożycie kofeiny jest bezpieczne. Według Instytutu Żywności i Żywienia, dla zdrowej osoby bezpieczna dzienna dawka kofeiny wynosi 400 mg, co odpowiada około czterem filiżankom kawy. Warto jednak pamiętać o innych źródłach kofeiny, które pojawiają się w codziennej diecie jak np. czarna herbata, czekolada czy napoje typu cola.

Wnioski - czy kawa wypłukuje magnez?

Jak wynika z powyższych rozważań, istnieją pewne mity na temat kawy, chociażby ten dotyczący wpływu jej picia na zawartość magnezu w organizmie. Jednak z istniejących danych jasno wynika, że kawa nie powoduje utraty magnezu z organizmu, a może nawet być uzupełnieniem zdrowej diety.

To również może cię zainteresować

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i odbierz

10%

zniżki na zakupy kawy ziarnistej w sklepie internetowym.

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i odbierz 10% zniżki na zakupy kawy ziarnistej w sklepie internetowym.