Kafejeto Palarnia

Kostaryka

Kostaryka znajduje się w Ameryce Środkowej, z wybrzeżami na Morzu Karaibskim i Pacyfiku. Od tropikalnych równin przybrzeżnych ziemia wznosi się w nierówne góry i umiarkowany centralny płaskowyż, na którym żyje większość ludzi. Najsilniejsze opady występują na wschodnim wybrzeżu. Główną działalnością jest rolnictwo, a eksport obejmuje banany, ananasy, kwiaty, wołowinę i oczywiście kawę. Istnieje silny sektor wytwórczy, produkujący szeroką gamę towarów, od odzieży (główny towar eksportowy) i komponentów elektrycznych po produkty spożywcze i cement, chociaż głównym sektorem działalności jest turystyka, która w tych różnorodnych gałęziach przemysłu jest głównym sektorem działalności.

kostaryka

Ten bardzo ładny kraj często porównywany jest do Szwajcarii. Nie tylko ze względu na góry i przyrodę, ale także stabilność i bezpieczeństwo. Kostaryka ma prawdziwą kulturę kawy, stabilną gospodarkę bez większych problemów politycznych i pod wieloma względami europejski styl życia i pracy.

Wyłącznie Arabika

Jakość zawsze była najwyższym priorytetem w Kostaryce, gdzie tylko odmiany arabiki mogą być uprawiane na podstawie pozwolenia rządowego. Chociaż kawa jest dopiero trzecim przemysłem w kraju za eksportem bananów i turystyką, pozostaje bardzo emocjonalnym tematem dla Ticos, ponieważ kawa stanowi dużą część lokalnej tożsamości.

Kawowe fakty

Okres kwitnienia

kwiecień - czerwiec

Okres zbiorów

październik - luty

Okres wysyłki

marzec - wrzesień

Kraje docelowe

Ilość dni potrzebnych na transport morski

Port załadunkuZnaczenieEUUS
Puerto Limon75%215
Puerto Caldera25%285

Podczas gdy stary kontynent był głównym miejscem docelowym kawy z Kostaryki, obecnie są to zdecydowanie Stany Zjednoczone. Import kostarykańskiej kawy do Wielkiej Brytanii rośnie, co plasuje ją na trzecim miejscu po Stanach Zjednoczonych i Niemczech (gdzie import drastycznie spadł). W rzeczywistości stosunki handlowe z Wielką Brytanią trwają 150 lat i zostały zainaugurowane w 1845 roku, kiedy kapitan William le Lacheur Lyon po raz pierwszy wysłał 4000 worków kostarykańskiej kawy do Liverpoolu i Londynu.

 

Dobrze wiedzieć

Produkcja Robusty jest prawnie zabroniona. Prawie 50% całej produkcji sprzedawana jest jako kawa “gourmet”, głównie do USA.

Klasyfikacje

Odmiany botaniczne

Odmiany Arabiki to: Marsellesa, H1, H3, Tipica, Caturra, Catuai, Mundo Novo, Kostaryka 95, Hibrido Tico, Geisha, Villalobos, Villa Sarchi, Obatã, Bourbon, Venecia.

Wysoki koszt produkcji

Średnia płaca ± 3,50 USD / godz. Sztywne zasady dotyczące pracy dzieci, ekologii i ochrony zasobów naturalnych. Na początku tego wieku Kostaryka niedawno zgłosiła swój pierwszy w historii przypadek chrząszcza kawowca (borer beetle), a później drzewa kawowe w tym kraju cierpiały z powodu rdzy liści kawowca.

Regiony upraw

Atlantyk lub Pacyfik. Ta klasyfikacja wywodzi się z ograniczeń żeglugi w przeszłości, kiedy regiony, zależnie od tego, po której stronie grzbietu górskiego się znajdowały, wysyłały swoją kawę z Puntarenas (Pacyfik) lub Puerto Limon (Atlantyk). Tak więc kawa początkowo wysyłana ze strony Pacyfiku pochodziła z wyższych regionów kraju i była powszechnie uznawana za najwyższej jakości. Dziś, po zniesieniu ograniczeń transportowych, ta metoda klasyfikacji nie jest już aktualna, ponieważ kawy ze wszystkich regionów są głównie wysyłane przez Ocean Atlantycki z Puerto Limon. Obecnie nacisk kładzie się na określanie regionu i / lub posiadłości. Najbardziej znane ze swoich walorów to: regiony Tarrazu i Naranjo. Ale ważne są także San Ramon, Orosi i San Pedro.

Wg wysokości upraw

Kategoria jakościWysokość
Strictly hard bean1200 -1650 m n.p.m.
Hard bean800 – 1100 m n.p.m.

Wg defektów

Amerykańskie przygotowaniedo ok. 12 defektów
Europejskie przygotowaniemax. 4 defekty
żadnych poważnych defektów.

Obróbka

Fully washed

W procesie przemysłowym kawa jest “Fully Washed”. Obróbki “Honey” i “Natural” są wyłącznie stosowane dla mikrolot’ów, ponieważ miąż obecny na ziarnie mógłby poważnie uszkodzić stosowane tam maszyny w młynach!

Należy zauważyć, że w Kostaryce wprowadzono nowe, surowe zasady, które mają zapobiegać zanieczyszczaniu rzek podczas mycia kawy. Woda używana podczas tego procesu musi być ponownie wykorzystana co najmniej trzy razy, zanim zostanie przefiltrowana, oczyszczona i spuszczona z powrotem do rzeki. Nowoczesne i przyjazne dla środowiska młyny nie uwalniają ścieków do rzek, ale zamiast tego rozpylają je na polach trawiastych, aby uniknąć zanieczyszczania wody.

Fermantacja

od 2 do 15 godzin – w zależności od wysokości

W związku z nowymi przepisami dotyczącymi zachowania systemu ekologicznego Kostaryki, podczas procesu fermentacji należy zachować szczególną ostrożność, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia rzek, a jednocześnie uzyskać produkt o najwyższej jakości. Ponieważ czas i przebieg fermentacji będzie różny dla różnych partii kawy, ważne jest, aby w pełni kontrolować ten proces, aby uniknąć nadmiernej lub niedostatecznej fermentacji.

Kawa, która była niedofermentowana, będzie miała ziemisty smak. Kawa fermentowana zbyt długo daje przefermentowany smak (nadając kawie prawie chemiczny, kwaskowaty, nieprzyjemny smak).

Suszenie

Na słońcu oraz w suszarniach

Suszenie na słońcu: W procesie suszenia kawa układana jest w paski na patio z cegły – kawa suszona na słońcu jest gdy są to kawy mikrolotowe. Kawy przetworzone przemysłowo są zawsze suszone w piecu (w bębnach, wieżach itp.) – prawie nigdy na betonie lub glinie, ale są stale przewracane, aż wilgotność resztkowa osiągnie poziom 11-12%.

Sztuczne suszenie w bębnach: Proces sztucznego suszenia przy użyciu dużych obrotowych bębnów powietrznych odbywa się w dwóch etapach. Najpierw wstępne suszenie do 35% resztkowej wilgoci, a następnie główne suszenie do około 12% R.M. Proces suszenia w suszarniach można znacznie przyśpieszać lecz szybsze suszenie jest również powszechnie uznawane za obniżające jakość kawy.

Sortowanie

Wodne, mechaniczne, elektroniczne, ręczne.

Po sortowaniu (sortowanie wodne odbywa się na początku obróbki) kawę często pozostawia się na kilka tygodni w dużych metalowych silosach.

Marketing

Marketing jest w rękach sektora prywatnego i spółdzielni, ale rząd utrzymuje nadzór i kontrolę za pośrednictwem ICAFE (Kostarykański Instytut Kawy).

Istnieje 1,5% podatek od wartości FOB całego eksportu na finansowanie działań INCAFE, w tym marketingu.
Sprzedaż kawy zielonej (eksport) obsługiwana jest przez zarejestrowanych eksporterów, którymi mogą być producenci, młynarze, spółdzielnie i korporacje zagraniczne. Zezwolenie na eksport jest przyznawane przez ICAFE i rząd, o ile wnioskodawca spełnia wszystkie wymagania.
ICAFE ma radę dyrektorów, w której reprezentowani są wszyscy członkowie branży kawowej i mają oni prawo głosu. Producenci mają największą liczbę przedstawicieli w tym zarządzie.
Należy również wspomnieć, że w sektorze prywatnym stosowany jest unikalny i przejrzysty system marketingowy dotyczący eksportu kawy.
Każda umowa między eksporterem a młynem jest jawna w odniesieniu do ceny, a także ilości sprzedanej kawy. Są one publikowane regularnie i są ogólnie dostępne. W ten sposób eksporterzy są zawsze zmotywowani do uzyskiwania możliwie najlepszych cen, a także do przyciągania dodatkowego biznesu i pozyskiwania kawy od plantatorów.

Sintercafé

Sintercafé zaczęło się w 1987 roku przy zwykłej filiżance kawy … oczywiście kostarykańskiej kawy. Zaniepokojeni plantatorzy kawy, młynarze, eksporterzy i palacze kawy byli zdeterminowani, by zorganizować międzynarodowy dialog, który byłby w stanie przyciągnąć setki kupujących kawę na terytorium Kostaryki, na spotkanie w kraju produkującym kawę, w którym produktywność jest jedną z najwyższych na świecie. Minimalne zasoby, ale paląca inicjatywa i nieograniczone pragnienie dobrego samopoczucia kostarykańskiego rynku kawy zapoczątkowały „Międzynarodowy Tydzień Kawy”. Celem była poprawa pozycji kawy z Kostaryki na światowym rynku, promocja nowoczesnych metod zbioru i uprzemysłowienie produkcji kawy. We wszystkich tych fazach Kostaryka jest wizytówką. Akceptacja tego seminarium była i nadal jest przytłaczająca. Zainspirowało organizatorów do kontynuowania tej wyważonej technicznie, społecznie i kulturowo sprawy.

Kilka innych ważnych kwestii marketingowych:

1. Kostaryka nie importuje kawy, a konsumpcja lokalna jest ograniczona do kawy produkowanej lokalnie.
2. Corocznie organizowane są konkursy pomiędzy plantatorami na najwyższej jakości kawę. Wynikiem tego konkursu jest to, że 10 najlepszych kaw trafia na ekskluzywną aukcję znaną na całym świecie, a palarnie kawy płacą nawet do 5.000 $ / worek !!!

Dobrze wiedzieć

Wysoki poziom płac lokalnych w porównaniu z krajami sąsiednimi, w połączeniu ze wzrostem wartości gruntów rolnych, utrudnia plantatorom rozbudowę lub budowę nowych plantacji.

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i odbierz

10%

zniżki na zakupy kawy ziarnistej w sklepie internetowym.

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i odbierz 10% zniżki na zakupy kawy ziarnistej w sklepie internetowym.