Indyjska kawa jest uprawiana głównie w południowych stanach Karnataka, Kerala i Tamil Nadu, trzech stanach, które często określane są jako „indyjski pas kawowy”. Co najmniej 60% produkcji to Robusta. Indyjskie Robusty mają bardzo dobrą reputację. Produkcja mytych Robust przekracza 20 000 ton / rok. Myte Arabiki nazywane są kawą „plantacyjną”. Niemyte (naturalne) nazywane są „Cherry Arabica”. Drobni rolnicy reprezentują 60% produkcji. Duzi producenci (10 ha lub więcej) produkują większość kawy.
Monsoon Malabar
W latach sześćdziesiątych, kiedy indyjscy kupcy wysyłali wysokiej jakości arabikę do Skandynawii, niewielu zdawało sobie sprawę, że stworzą nową modę, która poruszy wyobraźnię światowych rynków. Na pełnym morzu przez okres do 10 tygodni ziarna kawy wchłaniały słoną wilgoć i ulegały zmianom fizycznym i chemicznym, nadając jej specyficzny łagodny smak. Ziarno to było hitem wśród konsumentów w Norwegii, Szwecji i Danii. Kilka lat później szybsze usługi przewozowe skróciły podróż do czterech tygodni, zapobiegając odgrywaniu roli wilgoci morskiej. Klienci, którzy przyzwyczaili się do tego szczególnego smaku, zmusili Indie do stymulowania słoności na zachodnim wybrzeżu i wyprodukowania słynnej „Monsoon Malabar”, popularnej kawy, która jest obecnie uznawana na całym świecie przez smakoszy.
W latach dziewięćdziesiątych państwowa komisja kawowa zaczęła oddzielnie liczyć eksport kawy speciality. Indie ledwie wyeksportowały 2500 ton rocznie, w porównaniu z kilkuset tonami eksportowanymi w latach siedemdziesiątych. Z biegiem lat w kraju pojawiły się nowe odmiany, takie jak „Mysore Nuggets” i „Robusta Kaapi Royale”, obie zaliczane do kategorii “gourmet”, ponieważ są wytwarzane ze specjalnie określonych rozmiarów ziaren kawy. Chociaż szacuje się, że obecnie około 200 hodowców produkuje najwyższej jakości kawy, które są później przetwarzane na odmiany dla smakoszy, słaby marketing i niespójna jakość spowodowały powolne poznawanie tych kaw i utrudniły ten ruch. Niskie ceny i brak dodatkowych korzyści również zniechęcają producentów kaw “gourmet’.
Podobnie jak większość sektorów gospodarki w Indiach, przemysł kawowy boryka się z problemami logistycznymi i brakiem inwestycji. Indie mają siłę roboczą i żyzne ziemie, aby znacznie zwiększyć swoją produkcję.