KAFEJETO PALARNIA

Kolumbia

O regionie

Kraj w północno-zachodniej Ameryce Południowej, Kolumbia ma wybrzeża na Oceanie Spokojnym i Morzu Karaibskim. Za przybrzeżnymi równinami leżą trzy pasma Andów, oddzielone wysokimi dolinami i płaskowyżami. Najbardziej zaludnione miasta w Kolumbii znajdują się w centrum kraju i na północnym wybrzeżu. Na południowym wschodzie znajdują się prerie, a następnie dżungla Amazonki. W Kolumbii panuje klimat tropikalny, choć temperatury różnią się w zależności od wysokości.

Głównymi produktami rolnymi są kawa, cukier, banany, bawełna i kwiaty. W przypadku minerałów główna produkcja to węgiel, nikiel, złoto, srebro, platyna i szmaragdy. Przemysł to głównie przetwarzanie minerałów i produktów rolnych. Pomimo szerokiej gamy produktów rolnych i eksportu kawa jest najbardziej kojarzona z kolumbijską tożsamością. Jednak lokalna konsumpcja jest zaskakująco niska dla takiej identyfikacji.

Kraj jest również ważny w specyfikacji pochodzenia. Kolumbijska kawa jest prawdopodobnie pierwszą, która przychodzi na myśl, gdy mowa o kawie wysokiej jakości, być może dlatego, że to kolumbijski przemysł kawowy zapoczątkował ideę różnicowania jakości i pochodzenia: był to w  1959 roku. 

Jednym z największych wyzwań w dzisiejszej kolumbijskiej produkcji kawy jest logistyka. Zamieszki mogą łatwo wpłynąć na transport kawy w portach i na drogach.

Tylko Arabica

Kawa kolumbijska jest jedną z niewielu kaw na świecie, które są dostarczane w dużych ilościach przez cały rok. Jest to uprzywilejowane położenie pod linią równikową, która zapewnia idealne warunki pogodowe.

Europa i Stany Zjednoczone zawsze były największym rynkiem eksportowym dla kolumbijskiej kawy. Dziś już tak nie jest, ponieważ przemysł europejski zmniejszył swój udział kaw z Kolumbii w swoich mieszankach głównie z powodu różnic cenowych i po nauczeniu się, jak zastępować kolumbijskie ziarna w swoich mieszankach.

Dobrze wiedzieć

Kolumbia jest największym producentem kawy mytej na świecie i trzecim co do wielkości producentem kawy na świecie po Brazylii i Wietnamie. Jednak niedobory siły roboczej w branży kawowej są zwykle problemem w Kolumbii, zwłaszcza w okresach niskich cen rynkowych, gdzie siła robocza może łatwo ulec pokusie podjęcia pracy w innych sektorach gospodarki.

Nowe pokolenia plantatorów kawy są coraz mniej zainteresowane utrzymaniem działalności związanej z kawą. Młodzi ludzie raczej szukają lepszych możliwości w miastach.

Kawowe fakty

Pakowana w worki 60 kg

Okresy upraw

Okres kwitnienia

 

Główny: od stycznia do marca
Drugi: od lipca do września

 

Okres zbiorów

 

Główny: od września do stycznia
Drugi: od kwietnia do lipca

 

Okres wysyłki

 
Od października do września (*)

 (*) Kawa jest eksportowana przez cały rok.

Ilość dni potrzebna na transport morski

Port załadunku Znaczenie EU US
Buenaventura 58% 18 7
Cartagena 21% 17 7
Santa Marta 18% 18 7
Barranquilla 2% 18 7

Kraje docelowe

1. USA
2. Niemcy
3. Japonia

Dane ICO

Klasyfikacje

Odmiany botaniczne

Główne odmiany botaniczne to: Castillo, Colombia and Caturra.

Wg regionu

Tradycyjnie wszystkie kawy sprzedawane były jako: Armenia / Medellin Excelso. Od kilku lat istnieje tendencja do częstszego wprowadzania kawy na rynek według regionów. Cauca, Santander, Huila, Tolima, Antioquia i Nariño stały się najbardziej poszukiwanymi regionami.

W Kolumbii istnieją dwa charakterystyczne zbiory: zbiór główny i Mitaca (zbiór wtórny). Czas tych zbiorów w różnych regionach niekoniecznie jest taki sam.

Wg defektów

Maksymalna dopuszczalna liczba defektów w 300 gramowej próbce to 12/60 (12 z pierwszej grupy i 60 z drugiej grupy)

Istnieją dwie grupy wad:

– grupa 1: zwana defektem pierwszego rzędu

– grupa 2: zwana defektem drugiego rzędu

 

Defekty pierwszego rzędu (defekty związane z profilem smakowym):

Czarne, spleśniałe lub skiśnięte

Defekty drugiego rzędu ( defekty związane z wyglądem):

Odbarwienia (stare, przesuszone, żółtawe, nakrapione), połamane („broca”), popękane, pocięte, uszkodzone przez owady, zdeformowane, niedojrzałe, szare lub gąbczaste.

Uwaga: mniej wad z grupy 1 można skompensować większą liczbą wad z grupy 2, przy stosunku 1 do 10.

 

Wg rozmiaru ziarna

Maragogype

Specjalna odmiana drzew, bardzo duże ziarna, bardzo małe ilości.

Supremo 17/18

Maksymalnie 5% poniżej rozmiaru 17, ale powyżej rozmiaru 14.

Supremo screen 18+

Maksymalnie 5% poniżej rozmiaru 18, ale powyżej rozmiaru 14.

Excelso EP-5%

Maksymalnie 5% poniżej rozmiaru 16, ale powyżej rozmiaru 14.
Excelso EP-10% Maksymalnie 10% poniżej rozmiaru 15, ale powyżej rozmiaru 14.

U.G.Q.

„Zwykle dobra jakość”: maksymalnie 1,5% poniżej rozmiaru 14, ale powyżej rozmiaru 12

Profil smakowy

Regione uprawy kawy i ich główne nuty smakowe

Guajira

Magdalena

Cesa

Gorzka słodka czekolada, niska kwasowość

Bolivar

Orzechowy smak, duże body i średnia kwasowość

Norte de Satander

Nuty czekoladowe

Santander

Nuty tytoniowe

Antioquia

Owocowy aromat i słodkie nuty cytrusowe

Choco

Średnie body, wysoka kwasowość

Caldas (PCC)

Risaralda (PCC)

Quindio (PCC)

Valle del Cauca (PCC)

 

Nuty ziołowo-owocowe, średnie body i kwaskowatość umiarkowana

 

Boyacá

Wysoka kwasowość i słodkie nuty

Casanare

Średnio-niska kwasowość, duże body, nuty cytrynowe

Cundinamarca

Mocny aromat, średnia kwasowość i body

Tolima

Wysoka kwasowość, słodkie nuty owocowo-cytrynowe

Meta

Nuty cytrynowe, zbalansowane body i kwasowość

D.O. Cauca

Nuty cytrynowe, słodkie i kwiatowe

D.O. Huila

Nuty winno-słodkie, średnio-wysoka kwasowość

D.O. Nariño

Wysoka kwasowość, nuty cytrynowe i słodkie

Caquetá

Pikantne nuty, niska kwasowość i ziołowy aromat

Putumayo

Nuty ziołowe, duże body i średnio-wysoka kwasowość

D.O. Donomination of Origin

PCC : Coffee Cultural Landscape

 

Wg prawa

Tylko kawa o jakości Excelso jest uznawana za kawę kolumbijską popartą certyfikatem jakości, podczas gdy produkt z Kolumbii jest niskiej jakości, dopuszczony do wysyłki, ale bez certyfikatu jakości.

Obróbka

 

Owocobranie

Zbieranie ręcznie pojedyńczych ziaren

Obróbka (1)

Myta

Fermentacja

Od 12 do 24 godzin

Suszenie

Suszenie na słońcu na patio i suszenie mechaniczne

Sortowanie

Elektryczne

 

(1) Niedawno opracowano bardziej ekologiczną technikę mycia kawy. W tradycyjnym „benificio” 40 litrów wody zużywa się do mycia 1 kg zielonej kawy. W nowej ekologicznej konfiguracji jest to tylko 0,6 do 2 litrów, ponieważ woda jest ponownie używana. Ta nowa technika jest bardzo korzystna pod względem ekologicznym, jakościowym można odnieść wrażenie, że proces ten nie jest tak korzystny: to może być przyczyną tak szybkiego wybielania kawy kolumbijskiej w dzisiejszych czasach.

Kawowe środowisko

Organ rządowy: Federación Nacional de Cafeteros de Colombia (FNC)

FNC jest własnością i jest kontrolowana przez farmerów kawy z Kolumbii (Cafeteros), których jest ponad 500 000.

FNC odgrywa kluczową rolę dla całej branży kawowej w Kolumbii, tym bardziej, że działają zarówno jako regulatorzy, jak i eksporterzy.
Jeszcze do niedawna rolnikom gwarantowano cenę minimalną za ustaloną standardową jakość. Od czasu do czasu ta gwarantowana cena w peso była dostosowywana do warunków na rynku międzynarodowym, oferując w ten sposób bufor przed zmiennymi i nieprzewidywalnymi cenami. Rolnikom zagwarantowano, że kupującym będzie FNC po cenie minimalnej.

Obecnie nie ma już ceny minimalnej. Lokalne ceny zmieniają się w zależności od rynków międzynarodowych. Aspektem finansowym tej polityki zarządza Fondo Nacional Del Cafe, która następnie wykorzystuje infrastrukturę FNC do organizowania dystrybucji funduszy wśród plantatorów.
Od 2002 r. Podatek od kawy płacony jest przez producenta kawy, w związku z czym eksporterzy płacą cenę bez podatków, które Federacja pobiera na cele wskazane przez rząd i przedstawicieli producentów kawy.

Kawa eksportowana przez FNC stanowi 30% całkowitego eksportu kawy Kolumbii. FNC prowadzi dużą liczbę młynów w całym kraju i posiada duże magazyny do przechowywania swojej kawy pod nazwą „Almacafe”. W portach przeprowadzają również kontrolę jakości każdego pojedynczego worka opuszczającego kraj, w tym kawy eksportowanej przez prywatnych spedytorów.

Oprócz funkcji marketingowej FNC odgrywa również ważną rolę w wielu innych dziedzinach: badaniach, wsparciu agronomicznym i doradztwie technicznym.
FNC wykorzystuje wszystkie dostępne środki nowoczesnego marketingu i reklamy, aby promować kolumbijską kawę na całym świecie. Logo „Juan Valdez” stało się znane ludziom na całym świecie i zwiększyło rozpoznawalność „Cafe de Colombia”.

 

Prywatni eksporterzy

Prywatni eksporterzy muszą rejestrować całą swoją sprzedaż eksportową w FNC. Konkurują również z FNC, aby kupować surową kawę od plantatorów.
Różnica między ceną płaconą plantatorowi, a ceną eksportową obejmuje nie tylko koszty i marże eksporterów, ale obejmuje również różne podatki i opłaty, które podlegają regularnym zmianom. Ten bardzo złożony i niezwykle regulowany system cenowy sprawia, że koszt eksportu jest wyjątkowo nieprzewidywalny.

Galeria