KAFEJETO PALARNIA
Encyklopedia kawowa
O regionie
Kraj w północno-zachodniej Ameryce Południowej, Kolumbia ma wybrzeża na Oceanie Spokojnym i Morzu Karaibskim. Za przybrzeżnymi równinami leżą trzy pasma Andów, oddzielone wysokimi dolinami i płaskowyżami. Najbardziej zaludnione miasta w Kolumbii znajdują się w centrum kraju i na północnym wybrzeżu. Na południowym wschodzie znajdują się prerie, a następnie dżungla Amazonki. W Kolumbii panuje klimat tropikalny, choć temperatury różnią się w zależności od wysokości.
Głównymi produktami rolnymi są kawa, cukier, banany, bawełna i kwiaty. W przypadku minerałów główna produkcja to węgiel, nikiel, złoto, srebro, platyna i szmaragdy. Przemysł to głównie przetwarzanie minerałów i produktów rolnych. Pomimo szerokiej gamy produktów rolnych i eksportu kawa jest najbardziej kojarzona z kolumbijską tożsamością. Jednak lokalna konsumpcja jest zaskakująco niska dla takiej identyfikacji.
Kraj jest również ważny w specyfikacji pochodzenia. Kolumbijska kawa jest prawdopodobnie pierwszą, która przychodzi na myśl, gdy mowa o kawie wysokiej jakości, być może dlatego, że to kolumbijski przemysł kawowy zapoczątkował ideę różnicowania jakości i pochodzenia: był to w 1959 roku.
Jednym z największych wyzwań w dzisiejszej kolumbijskiej produkcji kawy jest logistyka. Zamieszki mogą łatwo wpłynąć na transport kawy w portach i na drogach.
Tylko Arabica
Kawa kolumbijska jest jedną z niewielu kaw na świecie, które są dostarczane w dużych ilościach przez cały rok. Jest to uprzywilejowane położenie pod linią równikową, która zapewnia idealne warunki pogodowe.
Europa i Stany Zjednoczone zawsze były największym rynkiem eksportowym dla kolumbijskiej kawy. Dziś już tak nie jest, ponieważ przemysł europejski zmniejszył swój udział kaw z Kolumbii w swoich mieszankach głównie z powodu różnic cenowych i po nauczeniu się, jak zastępować kolumbijskie ziarna w swoich mieszankach.
Dobrze wiedzieć
Kolumbia jest największym producentem kawy mytej na świecie i trzecim co do wielkości producentem kawy na świecie po Brazylii i Wietnamie. Jednak niedobory siły roboczej w branży kawowej są zwykle problemem w Kolumbii, zwłaszcza w okresach niskich cen rynkowych, gdzie siła robocza może łatwo ulec pokusie podjęcia pracy w innych sektorach gospodarki.
Nowe pokolenia plantatorów kawy są coraz mniej zainteresowane utrzymaniem działalności związanej z kawą. Młodzi ludzie raczej szukają lepszych możliwości w miastach.
Kawowe fakty
Pakowana w worki 60 kg
Okresy upraw
Okres kwitnienia |
|
Główny: od stycznia do marca | |
Drugi: od lipca do września |
Okres zbiorów |
|
Główny: od września do stycznia | |
Drugi: od kwietnia do lipca |
Okres wysyłki |
|
Od października do września (*) |
(*) Kawa jest eksportowana przez cały rok.
Ilość dni potrzebna na transport morski
Port załadunku | Znaczenie | EU | US |
Buenaventura | 58% | 18 | 7 |
Cartagena | 21% | 17 | 7 |
Santa Marta | 18% | 18 | 7 |
Barranquilla | 2% | 18 | 7 |
Kraje docelowe
1. USA
2. Niemcy
3. Japonia
Dane ICO
Klasyfikacje
Odmiany botaniczne
Główne odmiany botaniczne to: Castillo, Colombia and Caturra.
Wg regionu
Tradycyjnie wszystkie kawy sprzedawane były jako: Armenia / Medellin Excelso. Od kilku lat istnieje tendencja do częstszego wprowadzania kawy na rynek według regionów. Cauca, Santander, Huila, Tolima, Antioquia i Nariño stały się najbardziej poszukiwanymi regionami.
W Kolumbii istnieją dwa charakterystyczne zbiory: zbiór główny i Mitaca (zbiór wtórny). Czas tych zbiorów w różnych regionach niekoniecznie jest taki sam.
Wg defektów
Maksymalna dopuszczalna liczba defektów w 300 gramowej próbce to 12/60 (12 z pierwszej grupy i 60 z drugiej grupy)
Istnieją dwie grupy wad:
– grupa 1: zwana defektem pierwszego rzędu
– grupa 2: zwana defektem drugiego rzędu
Defekty pierwszego rzędu (defekty związane z profilem smakowym):
Czarne, spleśniałe lub skiśnięte
Defekty drugiego rzędu ( defekty związane z wyglądem):
Odbarwienia (stare, przesuszone, żółtawe, nakrapione), połamane („broca”), popękane, pocięte, uszkodzone przez owady, zdeformowane, niedojrzałe, szare lub gąbczaste.
Uwaga: mniej wad z grupy 1 można skompensować większą liczbą wad z grupy 2, przy stosunku 1 do 10.
Wg rozmiaru ziarna
Maragogype |
Specjalna odmiana drzew, bardzo duże ziarna, bardzo małe ilości. |
Supremo 17/18 |
Maksymalnie 5% poniżej rozmiaru 17, ale powyżej rozmiaru 14. |
Supremo screen 18+ |
Maksymalnie 5% poniżej rozmiaru 18, ale powyżej rozmiaru 14. |
Excelso EP-5% |
Maksymalnie 5% poniżej rozmiaru 16, ale powyżej rozmiaru 14. |
Excelso EP-10% | Maksymalnie 10% poniżej rozmiaru 15, ale powyżej rozmiaru 14. |
U.G.Q. |
„Zwykle dobra jakość”: maksymalnie 1,5% poniżej rozmiaru 14, ale powyżej rozmiaru 12 |
Profil smakowy
Regione uprawy kawy i ich główne nuty smakowe
Guajira Magdalena Cesa |
Gorzka słodka czekolada, niska kwasowość |
Bolivar |
Orzechowy smak, duże body i średnia kwasowość |
Norte de Satander |
Nuty czekoladowe |
Santander |
Nuty tytoniowe |
Antioquia |
Owocowy aromat i słodkie nuty cytrusowe |
Choco |
Średnie body, wysoka kwasowość |
Caldas (PCC) Risaralda (PCC) Quindio (PCC) Valle del Cauca (PCC) |
Nuty ziołowo-owocowe, średnie body i kwaskowatość umiarkowana
|
Boyacá |
Wysoka kwasowość i słodkie nuty |
Casanare |
Średnio-niska kwasowość, duże body, nuty cytrynowe |
Cundinamarca |
Mocny aromat, średnia kwasowość i body |
Tolima |
Wysoka kwasowość, słodkie nuty owocowo-cytrynowe |
Meta |
Nuty cytrynowe, zbalansowane body i kwasowość |
D.O. Cauca |
Nuty cytrynowe, słodkie i kwiatowe |
D.O. Huila |
Nuty winno-słodkie, średnio-wysoka kwasowość |
D.O. Nariño |
Wysoka kwasowość, nuty cytrynowe i słodkie |
Caquetá |
Pikantne nuty, niska kwasowość i ziołowy aromat |
Putumayo |
Nuty ziołowe, duże body i średnio-wysoka kwasowość |
D.O. Donomination of Origin
PCC : Coffee Cultural Landscape
Obróbka
Owocobranie |
Zbieranie ręcznie pojedyńczych ziaren |
Obróbka (1) |
Myta |
Fermentacja |
Od 12 do 24 godzin |
Suszenie |
Suszenie na słońcu na patio i suszenie mechaniczne |
Sortowanie |
Elektryczne |
(1) Niedawno opracowano bardziej ekologiczną technikę mycia kawy. W tradycyjnym „benificio” 40 litrów wody zużywa się do mycia 1 kg zielonej kawy. W nowej ekologicznej konfiguracji jest to tylko 0,6 do 2 litrów, ponieważ woda jest ponownie używana. Ta nowa technika jest bardzo korzystna pod względem ekologicznym, jakościowym można odnieść wrażenie, że proces ten nie jest tak korzystny: to może być przyczyną tak szybkiego wybielania kawy kolumbijskiej w dzisiejszych czasach.
Kawowe środowisko
Organ rządowy: Federación Nacional de Cafeteros de Colombia (FNC)
FNC jest własnością i jest kontrolowana przez farmerów kawy z Kolumbii (Cafeteros), których jest ponad 500 000.
FNC odgrywa kluczową rolę dla całej branży kawowej w Kolumbii, tym bardziej, że działają zarówno jako regulatorzy, jak i eksporterzy.
Jeszcze do niedawna rolnikom gwarantowano cenę minimalną za ustaloną standardową jakość. Od czasu do czasu ta gwarantowana cena w peso była dostosowywana do warunków na rynku międzynarodowym, oferując w ten sposób bufor przed zmiennymi i nieprzewidywalnymi cenami. Rolnikom zagwarantowano, że kupującym będzie FNC po cenie minimalnej.
Obecnie nie ma już ceny minimalnej. Lokalne ceny zmieniają się w zależności od rynków międzynarodowych. Aspektem finansowym tej polityki zarządza Fondo Nacional Del Cafe, która następnie wykorzystuje infrastrukturę FNC do organizowania dystrybucji funduszy wśród plantatorów.
Od 2002 r. Podatek od kawy płacony jest przez producenta kawy, w związku z czym eksporterzy płacą cenę bez podatków, które Federacja pobiera na cele wskazane przez rząd i przedstawicieli producentów kawy.
Kawa eksportowana przez FNC stanowi 30% całkowitego eksportu kawy Kolumbii. FNC prowadzi dużą liczbę młynów w całym kraju i posiada duże magazyny do przechowywania swojej kawy pod nazwą „Almacafe”. W portach przeprowadzają również kontrolę jakości każdego pojedynczego worka opuszczającego kraj, w tym kawy eksportowanej przez prywatnych spedytorów.
Oprócz funkcji marketingowej FNC odgrywa również ważną rolę w wielu innych dziedzinach: badaniach, wsparciu agronomicznym i doradztwie technicznym.
FNC wykorzystuje wszystkie dostępne środki nowoczesnego marketingu i reklamy, aby promować kolumbijską kawę na całym świecie. Logo „Juan Valdez” stało się znane ludziom na całym świecie i zwiększyło rozpoznawalność „Cafe de Colombia”.
Prywatni eksporterzy
Prywatni eksporterzy muszą rejestrować całą swoją sprzedaż eksportową w FNC. Konkurują również z FNC, aby kupować surową kawę od plantatorów.
Różnica między ceną płaconą plantatorowi, a ceną eksportową obejmuje nie tylko koszty i marże eksporterów, ale obejmuje również różne podatki i opłaty, które podlegają regularnym zmianom. Ten bardzo złożony i niezwykle regulowany system cenowy sprawia, że koszt eksportu jest wyjątkowo nieprzewidywalny.